JD.com heeft onder de naam Ochama zijn eerste winkels in Nederland geopend. Het is een Europese primeur voor de Chinese webgigant. Members vinden in de gerobotiseerde one-stop-shop zowel food als non-food. “We zijn de eerste winkel in Nederland, en in heel Europa, die een stuk kaas en een nieuwe stofzuiger tegelijk kan leveren.”


Maandag 10 januari. Een man en een vrouw zitten naast elkaar op een bankje. Achter hen een display met onder meer zakjes chips van Lay’s, een doosje met Playmobil, chocoladerepen van Tony’s Chocolonely en een Senseo-apparaat. Welkom bij het ‘feestelijke openingsevenement’ van Ochama, de nieuwe winkelformule van JD.com. De man is operationeel directeur Mark den Butter, voormalig filiaalmanager bij Jumbo. De vrouw is Kayee Tjahjadi-Lam, de marketingdirecteur (ex-OnePlus, ex-Huawei). Ze hadden zich de officiële start in Nederland waarschijnlijk iets anders voorgesteld. Maar tja... corona. 
 

‘Onze naam Ochama staat voor omnichannel amazing’

...