Ondanks de heropening van de samenleving gaat de foodsector geen ‘doorsnee jaar’ tegemoet. Hoge kosten, arbeidsschaarste en inflatie zorgen voor nieuwe uitdagingen, schrijft ABN Amro in zijn nieuwste sectorprognose food.
Ondernemers krijgen dit jaar te maken met hogere kosten als gevolg van gestegen energie-, grondstof- en transportprijzen, stelt de bank. Door de hoge concurrentiedruk is het vaak moeilijk om die volledig door te berekenen aan de consument, waardoor de toch al dunne marges verder onder druk komen. Daarnaast zijn personeelstekort en het veranderende consumentengedrag als gevolg van de inflatie en als ‘na-ijleffect’ van de pandemie punten van zorg.
Tegenover deze risico’s staat volgens ABN Amro dat veel consumenten na twee jaar van beperkingen maar wat graag hun oude uitgavenpatroon weer oppakken. Dat maakt de reactie van de consument op een lagere koopkracht en hogere prijzen moeilijk te voorspellen.
Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat zo’n veertig tot 55 procent van de consumenten bij een forse prijsstijging in het supermarktschap op zoek zal gaan naar goedkopere alternatieven. Zij geven prijs dan voorrang op andere aankoopfactoren, zoals gemak. Deze groep zou bijvoorbeeld minder vaak verse gemaksproducten kopen en in plaats daarvan zelf aan de slag gaan in de keuken. Ook zegt 25 tot 30 procent minder op duurzaamheid te letten als de boodschappen duurder worden.
Reacties 0