'Daling aantal fysieke winkels stagneert'

'Daling aantal fysieke winkels stagneert'

Het aantal fysieke winkels in Nederland nam vorig jaar minder snel af dan in 2020. Het grootste deel van de retail is beter door 2021 gekomen dan door 2020, concludeert ABN Amro in zijn nieuwste Stand van Retail.

In de branches huishoudelijke artikelen, elektronica en schoenen liep het aantal winkels nog wel flink terug, met rond de vijf procent. Deze branches hadden ook vóór de coronacrisis al met terugloop in vestigingen te maken. In de woonbranche nam het aantal fysieke winkels vorig jaar, na jaren van dalingen, juist weer iets toe. Hetzelfde geldt voor voedingsspeciaalzaken.

In tegenstelling tot het aantal winkels is de gemiddelde winkelvloeroppervlakte tussen 2015 en 2022 toegenomen in alle categorieën, warenhuizen uitgezonderd. Sport- en spelwinkels kregen er in die periode liefst 24 procent extra meters bij. Ook binnen bruin- en witgoed (17 procent) en fashion (16 procent) is de toename aanzienlijk.

Uit de Stand van Retail blijkt verder dat het aantal winkels dat onderdeel is van een formule in vrijwel alle branches is gedaald tijdens twee jaar corona. Uitzonderingen zijn juweliers en woonwinkels.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!