Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Mango en VkusVill.
Winnaar: Mango
Hoezo, de coronacrisis een klap voor moderetailers? Bij Mango lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Sterker: de Spaanse kledingketen boekte vorig jaar drie keer zoveel winst als voor de pandemie. 67 miljoen euro om precies te zijn. Ook met de omzet gaat het goed: die groeide met 21,3 procent naar 2,2 miljard euro en naderde daarmee het record dat in 2019 werd gevestigd (2,3 miljard). Hoewel liefst 42 procent afkomstig was uit online, wist Mango afgelopen jaar ook zijn winkelbestand uit te breiden. De teller stond eind vorig jaar op 2447 vestigingen (+226), verdeeld over ruim 110 landen. Daarvan zijn er 28 in Nederland te vinden.
Verliezer: VkusVill
De Russische supermarktketen VkusVill opende begin 2020 vol goede moed zijn eerste winkel in Nederland. Binnen een kleine twee jaar liep de teller op tot vier vestigingen. Maar de Russische invasie in Oekraïne gooit nu roet in het...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Mango en VkusVill.
Winnaar: Mango
Hoezo, de coronacrisis een klap voor moderetailers? Bij Mango lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Sterker: de Spaanse kledingketen boekte vorig jaar drie keer zoveel winst als voor de pandemie. 67 miljoen euro om precies te zijn. Ook met de omzet gaat het goed: die groeide met 21,3 procent naar 2,2 miljard euro en naderde daarmee het record dat in 2019 werd gevestigd (2,3 miljard). Hoewel liefst 42 procent afkomstig was uit online, wist Mango afgelopen jaar ook zijn winkelbestand uit te breiden. De teller stond eind vorig jaar op 2447 vestigingen (+226), verdeeld over ruim 110 landen. Daarvan zijn er 28 in Nederland te vinden.
Verliezer: VkusVill
De Russische supermarktketen VkusVill opende begin 2020 vol goede moed zijn eerste winkel in Nederland. Binnen een kleine twee jaar liep de teller op tot vier vestigingen. Maar de Russische invasie in Oekraïne gooit nu roet in het eten. Door de westerse sancties tegen Rusland is doorgaan geen optie en dus sluiten alle Nederlandse winkels de deuren. "Doordat wij als Nederlandse BV een Russische investeerder hebben, is het niet meer mogelijk om op lange termijn te blijven bestaan", staat op de Instagram-pagina van de zaak in Bussum. "Deze wereldramp kent echt alleen maar verliezers."