Elf procent van de Nederlandse consumenten heeft afgelopen jaar minstens één keer tweedehandskleding gekocht via een online platform. In totaal zijn dit ruim anderhalf miljoen Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek van marketingbureau No Ties.
Met een bekendheid van 77 en 70 procent zijn Marktplaats en Vinted de twee online platformen waar het meest tweedehandskleding wordt. Daarnaast zijn ook eBay (41 procent), Facebook Marketplace (31 procent) en Etsy (22 procent) populair. Merken die zich richten op designer- en luxemerken zoals The Next Closet en Designer Vintage zijn minder bekend bij het grote publiek.
Het online aanschaffen van tweedehandskleding is vooral populair onder hoogopgeleiden en vrouwen. Het afgelopen jaar kocht 16 procent van de vrouwen iets tweedehands voor in hun kledingkast, bij mannen was dit 7 procent.
Ook zegt ruim drie miljoen van de Nederlanders (22 procent) van plan te zijn om in de toekomst online tweedehandskleding te gaan kopen. Dit zou een verdubbeling van de markt betekenen.
Reacties 0