'Online boodschappen doen houdt coronaniveau vast'

Consumenten zullen de komende jaren aanzienlijk vaker boodschappen en andere aankopen online doen dan vóór de coronacrisis. Voor online boodschappen geldt zelfs dat dit helemaal niet meer minder wordt, blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Mede door de contactbeperkende coronamaatregelen groeide online winkelen in 2020 met 41 procent ten opzichte van 2019. Online boodschappen doen steeg tijdens de pandemie met 58 procent, voor andere producten bedroeg de groei veertig procent. Voor deze niet-boodschappen verwachten de onderzoekers online een daling van twaalf procent nadat de coronamaatregelen zijn afgeschaft. Daarmee blijft online op een hoger niveau dan vóór de coronacrisis.

Het aantal fysieke winkeltrips neemt weer toe, maar blijft naar verwachting iets achter ten opzichte van het pre-coronaniveau. Verder loopt de thuisbezorging van maaltijden, die met 35 procent pluste in 2020, licht terug. Het KiM, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, spreekt wel van grote onzekerheden rond al deze verwachtingen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!