Non-foodwinkels in de plus, ook zonder corona-effect

De Nederlandse detailhandel heeft vorige maand 16,5 procent meer omgezet dan in februari vorig jaar. De groei komt volledig op het conto van non-foodretailers, blijkt uit cijfers van het CBS.

De omzetgroei was het grootst bij kledingwinkels, met een plus van 135 procent. Ook schoenenzaken en verkopers van recreatie-artikelen groeiden hard, respectievelijk met 78,7 en 61 procent. De non-foodretail als geheel groeide met 57,7 procent, ongeveer hetzelfde percentage als in januari. 

In de eerste twee maanden van 2021 waren non-foodwinkels grotendeels gesloten vanwege de coronamaatregelen. Dat verklaart de grootte van de omzetstijging, maar non-foodretailers deden het vorige maand ook beter dan in februari 2020. Dat was in januari nog niet het geval.

Foodretailers zagen vorige maand juist een kleine omzetdaling van 2,9 procent. De omzet van speciaalzaken lag nog wel 3,7 procent hoger, die van supermarkten daalde juist met 3,7 procent.

Het CBS meldt verder dat de onlineomzet 24,7 procent lager lag dan een jaar eerder. Pure webwinkels zagen hun omzet met 8,7 procent dalen. Fysieke winkels die ook een webshop hebben, zetten online liefst 39,9 procent minder om. In februari 2021, tijdens de lockdown, groeide de online omzet met bijna 104 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!