Winnaar/verliezer van de week: moederbedrijf EasyToys en Mexx

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: EQOM (EasyToys) en Mexx.

Winnaar: EQOM (EasyToys)

EQOM, het moederbedrijf van EasyToys, boerde goed in 2021: de omzet werd vorig jaar verdubbeld tot 212 miljoen euro. Het concern wist marktaandeel te veroveren door de overnames van het Nederlandse Christine le Duc en het Noorse Kondomeriet. EasyToys was in ons land het populairste merk van de portefeuille van EQOM: de omzet van de webshop steeg hier met 56 procent. Ondanks dat het bedrijf de komende maanden nog problemen voorziet in verband met de nieuwe lockdowns in China, voorspelt topman Eric Idema ook voor dit jaar groeiende cijfers. 

Verliezer: Mexx...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: EQOM (EasyToys) en Mexx.

Winnaar: EQOM (EasyToys)

EQOM, het moederbedrijf van EasyToys, boerde goed in 2021: de omzet werd vorig jaar verdubbeld tot 212 miljoen euro. Het concern wist marktaandeel te veroveren door de overnames van het Nederlandse Christine le Duc en het Noorse Kondomeriet. EasyToys was in ons land het populairste merk van de portefeuille van EQOM: de omzet van de webshop steeg hier met 56 procent. Ondanks dat het bedrijf de komende maanden nog problemen voorziet in verband met de nieuwe lockdowns in China, voorspelt topman Eric Idema ook voor dit jaar groeiende cijfers. 

Verliezer: Mexx

Mexx sleepte damesmodemerk G-Maxx voor de rechter voor merkinbreuk. De eis: een schadevergoeding en het neerleggen van de activiteiten onder deze merknaam. Consumenten zouden Mexx en G-Maxx immers met elkaar kunnen verwarren. Mexx werd echter met zijn neus op de feiten gedrukt: de rechtbank van Den Haag heeft de eis afgewezen. De visuele verschillen tussen de merken zijn groot genoeg en Mexx geniet – kortgezegd – niet veel naamsbekendheid meer. De fysieke winkels zijn na het faillissement uit het straatbeeld verdwenen, en ook van een groot marktaandeel is geen sprake. Uit eigen onderzoek van Mexx zelf blijkt bovendien dat maar weinig mensen het merk spontaan noemen wanneer hen gevraagd wordt naar damesmodemerken in het middensegment.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!