Beroemdheden mogen in Groot-Brittannië binnenkort geen reclame meer maken voor ongezond voedsel. Het gaat met name om reclame rond kinderprogramma’s op televisie. Op deze manier wil de Britse overheid het overgewicht van de jeugd aanpakken. Bijna één op de drie kinderen onder de 16 jaar is te dik.
Een celebrity als zangeres Beyoncé mag daardoor geen Pepsi meer aanprijzen. En kinderen zullen ex-voetballer Gary Lineker ook geen reclame voor Walkers chips meer zien maken. Jongeren kunnen reclame namelijk niet als zodanig herkennen als ze dezelfde bekende mensen zien spelen in muziekclips en commercials, aldus de overheid.
De consumentenraad had om de maatregelen gevraagd, maar is nog niet helemaal tevreden. Eigenlijk wil het alle reclame voor ongezond eten van de buis hebben, omdat kinderen ook naar ‘volwassen’ programma’s kijken.
Beyoncé mag geen cola meer aanprijzen
Gepubliceerd op 31 maart 2006 om 00:00
Reacties 0