Colruyt mag niet adverteren met prijsverschil

De Belgische supermarktketen Colruyt mag klanten geen brief sturen waarin het stelt een bepaald percentage goedkoper te zijn dan concurrenten. Dat stelt de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie.

Het hof buigt zich over een klacht van discounter Lidl. Twee jaar geleden heeft Colruyt een brief gestuurd naar zijn klanten. Daarin vergeleek het zijn eigen prijsniveau met dat van een aantal, met naam genoemde, andere supermarkten. In de brief werd echter niet duidelijk aangegeven op welke producten de vergelijking betrekking had. Daarop diende Lidl een klacht in.

De Europese regelgeving staat vergelijkende reclame toe, mits het om een identificeerbaar assortiment gaat. Niet toegestaan is “vergelijkende reclame waarin de prijzen van verschillende warenhuizen worden vergeleken op basis van een extrapolatie van een beperkte selectie van producten en die de indruk wekt dat die prijsverschillen met betrekking tot die selectie, gelden voor alle producten.'' Het uitlichten van steekproefgegevens is namelijk “misleidend.”

Hoewel het oordeel van de advocaat-generaal slechts een advies is, is de kans groot dat het Hof dat advies opvolgt. In tweederde van de gevallen wordt het oordeel van de advocaat-generaal namelijk overgenomen. De uitspraak is over enkele maanden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!