Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: HelloFresh en Amazon.
Winnaar: HelloFresh
ByeCorona, HelloFresh. De restaurants mogen dan weer volle kracht draaien, de maaltijdboxen van HelloFresh blijven aan populariteit winnen. Het van oorsprong Duitse bedrijf kreeg er afgelopen kwartaal ruim 1,2 miljoen klanten bij, waarmee het totaalaantal op 8,5 miljoen uitkwam. Oftewel een stijging van zeventien procent. Het aantal bestellingen steeg met achttien procent tot 34,6 miljoen. Al met al leverde dat een recordomzet op van 1,9 miljard euro, een plus van 26,4 procent. De hogere omzet vertaalde zich niet in meer winst. De aangepaste ebitda kwam uit op 99,3 miljoen euro, tegen 159,2 miljoen een jaar eerder.
Verliezer: Amazon
Bij Amazon is van winst even helemaal geen sprake. Voor het eerst in zeven jaar belandde de webgigant in de rode cijfers. Waar een jaar geleden nog een winst van 8,1 miljard dollar de boeken in ging, werd afgelopen kwartaal een verlies van 3,8...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: HelloFresh en Amazon.
Winnaar: HelloFresh
ByeCorona, HelloFresh. De restaurants mogen dan weer volle kracht draaien, de maaltijdboxen van HelloFresh blijven aan populariteit winnen. Het van oorsprong Duitse bedrijf kreeg er afgelopen kwartaal ruim 1,2 miljoen klanten bij, waarmee het totaalaantal op 8,5 miljoen uitkwam. Oftewel een stijging van zeventien procent. Het aantal bestellingen steeg met achttien procent tot 34,6 miljoen. Al met al leverde dat een recordomzet op van 1,9 miljard euro, een plus van 26,4 procent. De hogere omzet vertaalde zich niet in meer winst. De aangepaste ebitda kwam uit op 99,3 miljoen euro, tegen 159,2 miljoen een jaar eerder.
Verliezer: Amazon
Bij Amazon is van winst even helemaal geen sprake. Voor het eerst in zeven jaar belandde de webgigant in de rode cijfers. Waar een jaar geleden nog een winst van 8,1 miljard dollar de boeken in ging, werd afgelopen kwartaal een verlies van 3,8 miljard geleden. Volgens het Amerikaanse bedrijf kwam dat vooral door de investering in autofabrikant Rivian. De omzet kwam op 116,4 miljard uit, een stijging van zeven procent. Analisten hadden 125 miljard verwacht. Tijdens de coronacrisis was Amazon nog een van de grote winnaars doordat consumenten steeds meer via internet bestelden. Afgelopen kwartaal daalden de onlineverkopen met drie procent tot ruim 51 miljard dollar.