De Nederlandse detailhandel heeft in april 8,1 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. Na enkele maanden van krimp groeit ook de foodretail weer, blijkt uit nieuwe CBS-cijfers.
Non-foodretailers leveren veruit de grootste bijdrage aan de groei, met een omzettoename van 21,1 procent. Net als voorgaande maanden is hierbij sprake van een vertekend beeld: tot eind april vorig jaar gold een coronalockdown waarbij de meeste winkels dicht waren. Kledingwinkels schieten erbovenuit met 61 procent jaar-op-jaargroei. Schoenenzaken volgen met 57,6 procent.
Voedingswinkels boekten in april 1,4 procent meer omzet dan in april 2021. In februari en maart liep hun omzet juist terug. Speciaalzaken zagen vorige maand een omzetgroei van 5,2 procent, die van de supermarkten bleef beperkt tot 0,9 procent.
Het corona-effect werkt ook door in de online omzet: die daalde vorige maand met 19,1 procent op jaarbasis. Pure webwinkels krompen met 15,3 procent, de webomzet van multichannelers liep met 22,9 procent terug.
Reacties 0