Moederbedrijf Blokker duikt weer in het rood

Mirage Retail Group, het concern achter Blokker, Intertoys en BCC, heeft 2021 afgesloten met een nettoverlies van 63 miljoen euro. Oorzaak is volgens het winkelbedrijf de lange coronalockdown en gebrek aan ‘adequate staatssteun’.

De omzet van Mirage nam toe van 524 tot 890 miljoen euro, maar dat komt doordat elektronicaketen BCC in 2020 nog geen onderdeel van de groep was. Worden die cijfers wel meegerekend, dan is juist sprake van een omzetdaling van acht procent. In 2020 werd nog een winst van 54 miljoen euro geboekt. De genormaliseerde ebitda is vorig jaar wel gestegen, van 38 miljoen tot 48 miljoen euro.

Door de lockdown, waardoor winkels vorig jaar vier maanden dicht waren, miste Mirage naar eigen zeggen enkele tientallen miljoenen euro’s aan ebitda. Daarnaast had de verkoop van Big Bazar een eenmalige negatieve impact van twintig miljoen op het resultaat.

Terwijl de groep verlies lijdt geldt dat niet voor alle ketens: Intertoys is inmiddels ‘goed winstgevend’, meldt Mirage. Voor Blokker geldt dat niet: de huishoudketen ‘vervolgt haar pad richting break even’, klinkt het. Voor BCC wordt gewerkt aan nieuwe initiatieven en diensten die ook tot winst moeten gaan leiden. Exacte cijfers per formule worden niet gemeld.

Mirage is volgens ceo Michiel Witteveen nog steeds op weg naar ‘duurzame winstgevendheid’. Als er geen nieuwe lockdowns of andere beperkingen komen denkt het concern in het lopende boekjaar de omzetgrens van een miljard euro te doorbreken.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!