‘Winstgroei in de detailhandel, maar grote verschillen’

De consumentenbestedingen in de detailhandel zijn over het algemeen aangetrokken in 2021. Wel zijn er grote verschillen binnen de branche, blijkt uit onderzoek van accountantsorganisatie SRA. 

De detailhandel heeft vorig jaar, ondanks nieuwe lockdowns en bijbehorende sluitingen, over het geheel genomen ‘behoorlijk’ gepresteerd. Wel zijn de verschillen binnen de retail groot. Zo heeft de helft van de retailers de winst met vijftig procent zien toenemen, terwijl een derde de winst met minimaal de helft heeft zien kelderen.  

De branche als geheel kon in 2021 rekenen op een omzetgroei van 5 procent en een winstgroei van 22,5 procent. De stijging ging minder hard dan in het eerste coronajaar: toen kon de detailhandel op een omzetgroei van 10 procent en een winstgroei van 42 procent rekenen. 

Het effect van steunmaatregelen is volgens SRA nog voelbaar. Zo zijn de personeelskosten vorig jaar minder hard gestegen dan in voorgaande jaren, wat is toe te schrijven aan de NOW-regeling. De loongroei binnen de detailhandel kwam in 2021 uit op 3,3 procent, tegenover 4,9 procent in het mkb. 

Het eigen vermogen is binnen de detailhandel gestegen met 26,3 procent. Langlopende schulden daalden met 5 procent en het aantal kortlopende schulden nam toe met zo’n 5 procent. Hoewel de vermogenspositie er goed uit ziet, wordt in het rapport gesproken over een vertekende situatie: binnen sommige segmenten in de detailhandel moet nog veel uitgestelde belastingschuld worden terugbetaald. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!