Hornbach heeft zijn omzet in het eerste kwartaal met 8,1 procent zien groeien tot ruim 1,8 miljard euro. De aangepaste ebit liep juist met ruim twaalf procent terug, naar 148,3 miljoen euro.
De winstdaling is volgens Hornbach vooral het gevolg van inflatiedruk en hogere kosten voor transport en logistiek. Ook andere kostenposten speelden een rol. Zo werden de marketinguitgaven, die tijdens de coronacrisis op een lager pitje stonden, weer opgeschroefd tot normaal niveau. Gezien de huidige macro-economische onzekerheden verwacht Hornbach dat ook het resultaat over het gehele lopende boekjaar lager zal uitvallen dan vorig jaar.
Over Nederland worden geen specifieke cijfers genoemd. Wel laat het bouwmarktconcern weten dat de Nederlandse bijdrage ‘substantieel groter’ is dan een jaar geleden. Ons land had toen te maken met strengere coronamaatregelen dan omliggende landen.
Like-for-like groeide Hornbachs omzet met 5,3 procent. Er kwamen het afgelopen boekjaar twee vestigingen bij, waaronder één in Enschede. In totaal heeft de dhz-keten nu 169 bouwmarkten in negen Europese landen. Ongeveer de helft van de omzet wordt behaald in thuismarkt Duitsland.
Reacties 0