Winnaar/verliezer van de week: Lazy Vegan en Riverdale

Winnaar/verliezer van de week: Lazy Vegan en Riverdale

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Lazy Vegan en Riverdale.

Winnaar: Lazy Vegan

Kant-en-klaar-maaltijden, je hebt ze al vele jaren in alle soorten en maten. Maar voor veganisten was het aanbod nogal karig, zag Vincent Bosgraaf. En daarom besloot hij in 2019 ze zelf maar te maken. Onder de naam Lazy Vegan. Investeerders hapten toe: in april vorig jaar kwamen ze met een half miljoen euro over de brug. Lazy Vegan is inmiddels landelijk verkrijgbaar bij Albert Heijn, Jumbo en Crisp, en ligt in de schappen bij Britse supermarkten. Deze week haalde het merk nog eens een half miljoen op bij twee fondsen. Lazy Vegan wil hiermee verder innoveren, werken aan naamsbekendheid in Nederland en het Verenigd Koninkrijk, en uitbreiden naar België en Duitsland.

Verliezer: Riverdale

Over investeerders gesproken. Het Nederlandse woonmerk Riverdale haalde afgelopen najaar Nederlands MerkGoed (NMG) binnen als grootaandeelhouder. En dat was niet voor niets. Volgens algemeen directeur Marcel...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Lazy Vegan en Riverdale.

Winnaar: Lazy Vegan

Kant-en-klaar-maaltijden, je hebt ze al vele jaren in alle soorten en maten. Maar voor veganisten was het aanbod nogal karig, zag Vincent Bosgraaf. En daarom besloot hij in 2019 ze zelf maar te maken. Onder de naam Lazy Vegan. Investeerders hapten toe: in april vorig jaar kwamen ze met een half miljoen euro over de brug. Lazy Vegan is inmiddels landelijk verkrijgbaar bij Albert Heijn, Jumbo en Crisp, en ligt in de schappen bij Britse supermarkten. Deze week haalde het merk nog eens een half miljoen op bij twee fondsen. Lazy Vegan wil hiermee verder innoveren, werken aan naamsbekendheid in Nederland en het Verenigd Koninkrijk, en uitbreiden naar België en Duitsland.

Verliezer: Riverdale

Over investeerders gesproken. Het Nederlandse woonmerk Riverdale haalde afgelopen najaar Nederlands MerkGoed (NMG) binnen als grootaandeelhouder. En dat was niet voor niets. Volgens algemeen directeur Marcel Bregman had het familiebedrijf mede door corona twee zware jaren achter de rug. "We hadden daarbij te veel hooi op onze vork genomen, waardoor we focus verloren, met omzetdaling als gevolg." Met de steun van NMG zou Riverdale weer succesvol moeten worden. Deze week viel het doek. Een woordvoerder van de curator noemt de coronacrisis en de sterk gestegen inkoopprijzen als mogelijke oorzaken. De curator onderzoekt de mogelijkheden van een doorstart. Verschillende partijen zouden geïnteresseerd zijn.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!