'Bestedingen bij speciaalzaken vlakken af'

Consumenten kochten in mei minder producten bij voedingsspeciaalzaken dan in diezelfde maand vorig jaar. Doordat de prijzen zijn gestegen gaven ze er nog wel meer geld uit, meldt ABN Amro in een nieuw rapport op basis van transactiedata.

De verkoopvolumes in foodspeciaalzaken namen in mei met 5,5 procent af op jaarbasis. De bestedingen groeiden nog wel met achttien procent, maar dat is veel minder dan in mei vorig jaar. Toen gaven consumenten er veertig procent meer uit. Destijds profiteerden kaasboeren, groentezaken en bakkerijen van de gesloten horeca tijdens de lockdown. Al sinds het begin dit jaar is een afvlakkende trend te zien.

Onder de inflatie lijken speciaalzaken nog niet erg gebukt te gaan, blijkt uit onderzoek dat ABN Amro heeft laten uitvoeren door Panelwizard. 44 procent van de consumenten zegt bij voedingsspeciaalzaken niet op de prijs te letten. In 2017 was dat nog 35 procent. Bovendien zegt zo’n driekwart van deze consumenten bereid te zijn om gemiddeld vijftien à zestien procent meer te betalen voor producten van een voedingsspeciaalzaak. Voor millennials ligt dat percentage nog iets hoger, voor vijftigplussers lager.

Het aantal voedingsspeciaalzaken in Nederland is de afgelopen jaren flink gedaald, ook tijdens de coronacrisis. Zo waren er begin dit jaar 138 bakkers en 77 groente- en fruitwinkels minder dan begin 2020. Slijterijen en delicatessenwinkels laten juist een groeiende trend zien in het aantal winkels.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!