'Flitsbezorgers zien bestellingen stagneren'

'Flitsbezorgers zien bestellingen stagneren'

Flitsbezorgers zijn al een paar maanden over de piek heen wat het aantal bestellingen in Nederland betreft. Na een periode van stabilisatie daalde het aantal orders in april en mei, blijkt uit een analyse van ABN Amro.

De vier flitsbezorgers Gorillas, Getir, Zapp en Flink verwerkten tussen eind juni vorig jaar en januari dit jaar zestien keer meer bestellingen. Ook de eerste maanden van dit jaar werd er nog veel besteld, met een piek op 21 en 22 januari. In februari en maart stabiliseren de getallen om daarna zelfs iets te dalen.

ABN Amro ziet hetzelfde beeld in het totale bedrag dat consumenten bij flitsbezorgers besteden. Dat liep tussen juni vorig jaar en januari dit jaar met een factor 23 op. Sinds april is een stabilisatie te zien.

Volgens ABN Amro speelt de heropening van de horeca na de coronalockdown een rol in de stagnatie van de flitsbezorgers. Ook het negatieve nieuws rondom de overlast van darkstores in binnensteden zou impact hebben.

Eerder deze week meldde Kantar al dat flitsbezorging de fase van onstuimige groei gehad heeft. Het aantal Nederlanders dat wel eens iets bij een flitsbezorger heeft besteld groeit nog, maar een stuk minder hard dan eerder.

Eenmalige dip in februari werd veroorzaakt door storm Eunice.
 

Reacties 2


John Eeves 8 jul, 11:44

Dat was natuurlijk te verwachten, geen levensvatbaar bedrijfsmodel


Leonard Van Liere 9 jul, 22:25

Yuppen idioterie, kunnen prima zonder dus weg met die hap

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!