Klanten van snoepwinkels in Amsterdamse binnenstad zijn voor een groot deel Nederlanders. Dat blijkt volgens Het Parool uit een analyse van gemeentelijk onderzoeksbureau OIS.
Voor het onderzoek werd gekeken naar pin- en creditcardbetalingen. Daaruit kwam naar voren dat bijna de helft van de transacties met een Nederlandse pas gebeurt. Daarmee staan deze snoepwinkels in een ander daglicht dan toeristenzaken als souvenirwinkels, die nauwelijks Nederlandse klanten trekken. Beide soorten winkels zijn een punt van zorg in de hoofdstad, omdat ze in rap tempo toenemen en de stad voor de Amsterdammer minder aantrekkelijk maken.
Amsterdam ondernam eind vorig jaar harde actie tegen toeristenwinkels. Op 165 locaties mochten die zich niet meer vestigen. Een vergelijkbare stap voor snoepwinkels lijkt met deze onderzoeksresultaten ver weg. “Duidelijk wordt dat in snoepwinkels buitenlandse en binnenlandse kaarthouders komen, in tegenstelling tot souvenirwinkels, waar nauwelijks Nederlanders komen”, aldus wethouder Sofyan Mbarki. Wel zegt hij de ontwikkeling van snoepwinkels goed in de gaten te blijven houden.
Leonard Van Liere 19 jul, 19:18