De Bijenkorf heeft de omzet vorig boekjaar met tien procent zien toenemen tot 448 miljoen euro. Daar tegenover staat een nettoverlies van bijna 45,4 miljoen euro.
De cijfers hebben betrekking op de periode tussen eind januari 2021 en eind januari dit jaar. Zowel aan het begin als aan het eind van die periode waren de warenhuizen gesloten in verband met de coronamaatregelen, wat zwaar drukte op de resultaten. In totaal waren de winkels dit boekjaar zeventien weken gesloten, waardoor er achttien procent minder bezoekers over de vloer kwamen.
De genormaliseerde winst vóór afschrijvingen en eenmalige lasten nam, dankzij de toegenomen omzet, wel met 32,5 procent toe tot 16,6 miljoen euro. Belangrijke drijver daarvan was volgens de Bijenkorf de online omzet, die met tien procent toenam. Dankzij e-commerce wist de warenhuisketen het totale aantal klanten vorig jaar gelijk te houden.
Een jaar eerder leed de Bijenkorf ook al 43 miljoen euro verlies. Nu de coronamaatregelen verleden tijd zijn ziet de Bijenkorf de toekomst weer zonniger tegemoet. De retailer verwacht dat de resultaten weer terugkeren naar een niveau vergelijkbaar met voor de coronacrisis.
De Bijenkorf is onderdeel van Selfridges Group, dat vorig jaar werd overgenomen door de Thaise Central Group en het Oostenrijkse Signa. De overname wordt naar verwachting in de komende maanden afgerond.
Johannes M. 22 jul, 15:30
Frits Vries 21 jul, 15:42