Nederlanders bezoeken sinds corona een stuk minder vaak fysieke winkels en supermarkten. Consumenten shoppen online en maken vaker gebruik van de bezorging van boodschappen en maaltijden.
Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens de onderzoekers is de frequentie waarmee men verschillende activiteiten buitenshuis onderneemt, sterk gedaald. Daarin valt op dat Nederlanders er met name minder vaak op uit gaan om te winkelen of boodschappen te doen.
Het percentage Nederlanders dat nooit of bijna nooit meer een fysieke supermarkt bezoekt, ligt iets hoger (2 procent) dan vóór corona. Volgens de onderzoekers heeft dit alles te maken met het toegenomen gebruik van bezorgservices. Consumenten zijn 25 procent vaker online gaan shoppen, maar ook boodschappenbezorging (+18 procent) en de bezorging van maaltijden (+20 procent) nam sinds twee jaar geleden een vlucht.
Nederlanders hebben sinds het afschaffen van de coronamaatregelen iets minder vaak gebruikgemaakt van maaltijdbezorging. Bestelde vorig jaar 23 procent nog geregeld maaltijden via bezorgplatforms; inmiddels is dit teruggezakt naar 18 procent.
Reacties 0