AXI garandeert de juiste prijs in de eerste onbemande Okay Direct

AXI garandeert de juiste prijs in de eerste onbemande Okay Direct

Colruyt Group opende een innovatieve autonome stadswinkel in Gent. Bij Okay Direct hoeven klanten hun aankopen niet te scannen. Voor het afrekenproces rekent de retailer op de expertise van AXI

Vernieuwende technologie
De nieuwe Okay Direct stadswinkel in het centrum van Gent is een 100% zelfbedieningsconcept. Shoppers krijgen toegang tot de automatische winkel via de QR-code van hun Xtra-app. In de winkel worden de producten gepresenteerd in afgesloten meubels: klanten openen de deur opnieuw met dezelfde QR-code. Met weegschalen en sensoren registreert het systeem welk product de consument uit de kast haalde. Scannen hoeft dus niet. Wanneer de klant aan het eind van de winkeltrip opnieuw de QR-code scant aan de self-check-out, volgt de afrekening. 

De vernieuwende technologie achter het winkelconcept werd ontwikkeld door Smart Technics, een innovatieve start-up binnen Colruyt Group. Maar voor het afrekenproces deed de retailer een beroep op AXI, de specialist in IT-oplossingen. Beide partners kennen elkaar goed: “We ontwikkelden eerder al een afhaalpuntsysteem voor Collect&Go, op basis van ons standaardpakket Axi Retail Cloud Suite”, zegt commercieel directeur Mike Snepvangers. “Ook installeerden we een 65-tal afrekenpunten in kantines van Colruyt Group.”

Intensief samenwerkingstraject
Begin februari contacteerde de retailer AXI met de vraag om mee te werken aan de ontwikkeling van een innovatief volautomatisch winkelconcept. Dat was het begin van een intensief samenwerkingstraject met een strakke deadline. “We hebben ruime ervaring met bestelkiosken en self check-outs, onder ander op de NS treinstations in Nederland, bij pizzaketen Julia’s en bij Dille & Kamille. Maar wat Colruyt ons vroeg ging nog een stapje verder.”

Bij Okay Direct installeerde AXI twee kassa’s in ‘self check-out modus’, wat betekent dat ze ingericht zijn op gebruik door consumenten, niet door caissières. Sommige handelingen – het toekennen van kortingen bijvoorbeeld – kunnen niet worden uitgevoerd. De shopper identificeert zich aan de kassa met de QR-code, vervolgens wordt winkelmandje getoond. Dat kan de klant nog valideren alvorens te betalen. 

Krachtig algoritme
De oplossing ziet er eenvoudig uit, maar onder de motorkap zit heel wat rekenkracht. AXI gaat prat op een open architectuur die toelaat om toepassingen snel te integreren – bijvoorbeeld met de Xtra-kaart en de Colruyt front-end. Ook gebruiksgemak is een troef. Er is een grote flexibiliteit naar verschillende afrekenvarianten: gewone check-out, selfscan, self check-out of self-order kiosk. De toepassing bevat ook een stuk voorraadbeheer en het promotie-algoritme is erg krachtig. 

“Het belangrijkste onderdeel van een kassasysteem is immers het uitrekenen van de juiste prijs”, vertelt projectleider Yannick Staels van AXI. “Een artikel kan wel drie of vier verschillende promoties hebben: een promotie op de categorie, op het merk, volumepromotie… Dan zijn wij in staat om in een fractie van een seconde de juiste prijs te berekenen.”

Het algoritme van AXI kan meer dan honderd aanvragen per seconde verwerken, die elk worden uitgevoerd binnen de 500 milliseconden. “Dat doen we aan de kassa’s maar ook in de webshop van Collect&Go. Een hele uitdaging als je weet hoe groot het gemiddelde winkelmandje is en hoeveel promoties Colruyt heeft lopen. Voor een gemiddeld ticket van 40 orderlijnen en 1600 actieve promoties behalen we een gemiddelde van 350 milliseconden. Dat is een mooi resultaat!”

Volgende stappen? 
De eerste ervaringen zijn zeer positief: het systeem werkt zeer goed. Er kwamen de eerste weken veel klanten over de vloer die het wilden proberen en het is ook aangenaam shoppen. Bij AXI blikt men dan ook trots en tevreden terug op dit project: “We zijn blij met de kans die Colruyt ons bood. De ‘just walk out’-ervaring van het Amazon Go concept was voor ons een ambitie om ooit een keer te bereiken. Met Okay Direct zijn we een eind op weg.” Maar het hoeft hier niet te eindigen, denkt Mike Snepvangers.

“Enkele jaren geleden zag ik in China al automatische winkels die werkten met gezichtsherkenning: je komt binnenlopen, pakt je product en je rekent automatisch af. Daar sta je met open mond naar te kijken. Gezichtsherkenning kan in de Benelux nooit, om privacy redenen, maar dat je gewoon naar buiten loopt zonder fysieke betaling, daarvan kan ik me voorstellen dat het de volgende stap is die we samen met Colruyt gaan aanpakken. Dat zal dan andere algoritmes vergen, bijvoorbeeld voor de fraudedetectie, maar het kàn in principe wel.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!