Kledingwinkels, schoenenzaken en drogisterijen hebben in het tweede kwartaal veel meer verkocht. Meubelzaken, bouwmarkten en elektronicazaken deden het juist een stuk minder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
De detailhandel in zijn totaliteit zette ruim drie procent meer om dan een jaar eerder. Maar dat was volgens het CBS te danken aan de hogere prijzen.
Kledingwinkels gingen er het meest op vooruit. De omzet steeg met 19,5 procent, het volume (de omzet gecorrigeerd voor prijsstijgingen) nam met 16,8 procent toe. Bij schoenenzaken ging het om een stijging van respectievelijk 16 en 11,2 procent, bij drogisterijen om 9,2 en 6,2 procent.
Meubelzaken, bouwmarkten en elektronicazaken zetten juist minder om dan vorig jaar. De volumes daalden daar met 9 tot 13 procent. Supermarkten en speciaalzaken verkochten ook minder, maar kregen door hogere prijzen wel meer geld in het laatje.
De verkopen via internet daalden vergeleken met het tweede kwartaal van 2021 met tien procent.
Reacties 0