Plantsome kiest voor duurzame groei

Plantsome kiest voor duurzame groei

Bij plantwebshop Plantsome draait het om duurzame groei. Dit betekent dat de broers achter de webshop continu op zoek zijn om de juiste balans te vinden tussen de groei van hun onderneming en de waarde voor het milieu. Ook wanneer het gaat om hun logistieke proces. In dit artikel vertellen Thom en Axel hoe ze samen met PostNL een slimme oplossing vonden om hun planten kleiner en duurzamer te verpakken.

Ze bezorgen jouw ‘Mojo’ aan huis
Thom en Axel Persoon hebben een passie voor planten en ontdekken. Zo vertellen ze op de site van Plantsome dat nieuwe inzichten tot nieuwe ervaringen kunnen leiden. En datzelfde geldt ook voor planten. Ze beweren dat zij precies weten welke plant kan brengen wat hun klant nodig heeft. Geloof je het niet? Probeer hun plantenzoeker maar eens uit. En wie weet brengt PostNL jouw ‘Eileen’ of ‘Mojo’ binnenkort thuis. In een passende verpakking uiteraard.

Keten tussen plant en kamer
Thom en Axel zijn geen groentjes in de plantenbranche. Hun opa en vader hadden ook al een kwekerij. Het viel Axel op dat de keten tussen kamerplant en kamer erg lang was. Ook waren het verkoopproces en het logistieke proces wat gedateerd. Terwijl kamerplanten toch enorm populair zijn. Juist bij jongere generaties. Tijd voor verandering, dacht Axel. Samen met zijn broer Thom begon hij daarom zo’n zeven jaar geleden de plantenwebshop Plantsome. Het onderscheidende idee achter deze groene webwinkel: we maken het klanten makkelijker om planten in huis te halen.

Raak de weg niet kwijt
Waar je vroeger helemaal de weg kwijtraakte in het plaatselijke tuincentrum en je nieuwe planten zelf naar huis moest slepen, maakt Plantsome het nu een stuk gemakkelijker. Als klant vul je op de site een paar vragen in en Plantsome vertelt je welke van de 110 soorten planten het best bij jou past. Axel: “Na bestelling worden de orders direct ingepakt en klaargemaakt voor verzending. En dankzij de samenwerking met PostNL hebben klanten hun groene pakket de volgende dag al in huis. De levertijden van PostNL zijn heel betrouwbaar. Dus als wij de klant beloven dat een plant er op een bepaald moment is, dan is dat vaak ook zo.”

Lucht vervoeren is zonde
De dozen om de planten in te vervoeren ontwikkelde Plantsome samen met verpakkingsspecialisten van PostNL. Axel: “Sommige planten zijn kort en breed. Andere weer lang en dun. Dat leverde ons wel de nodige uitdagingen op. Want hoe zorg je dat je voor elke plant een passende verpakking hebt? En dan natuurlijk zónder dat je 30 of 40 verschillende soorten dozen nodig hebt? De dozen waar we eerst mee werkten waren vrij groot waardoor er veel verschillende soorten planten in pasten. Handig, maar er bleef vaak veel ruimte over in de doos. Dan vervoer je dus lucht en dat is zonde.”

Passend voor elke plant
Het transport en de verpakkingen vormen een heel groot deel van de footprint van Plantsome. Dit stimuleerde Axel en Thom om hun bestellingen zo efficiënt mogelijk te verpakken: “De nieuwe dozen die we samen met PostNL ontwikkelden, zijn gemaakt van gerecycled karton en ze bevatten minder verf. Dankzij de uitscheurbare ringen in het ontwerp zijn ze passend te maken voor elke plant. Speciale haakjes houden de pot op z’n plek, zodat de plant niet beschadigt. Op deze manier zijn we dubbel duurzaam bezig. We vervoeren minder lucht, gebruiken minder verpakkingsmateriaal en dat materiaal is ook nog eens minder belastend voor het milieu.”

Balans tussen groei en duurzaamheid
Plantsome zoekt continu naar de balans tussen groei en duurzaamheid. Axel: “Op e-commerce zit over het algemeen een heel lage marge. Groen bezig zijn moet als eerste vanuit je bedrijf zelf komen. Gelukkig hechten consumenten steeds meer waarde aan duurzaamheid. En gaan groei en duurzaamheid daardoor steeds vaker hand in hand. Dat klanten onze verpakkingen waarderen, lezen we ook heel vaak terug in de reviews. Dus dat pakt ook goed uit.”

Wil jij ook werk maken van minder lucht en een groenere bezorging? Ga naar meer groene oplossingen voor praktische tips en succesverhalen van andere ondernemers. 


 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!