‘Rituals discrimineerde vrouwelijk winkelpersoneel’

‘Rituals discrimineerde vrouwelijk winkelpersoneel’

Rituals heeft jarenlang vrouwelijke winkelmedewerkers gediscrimineerd door van hen te eisen make-up te dragen. Het College voor de Rechten van de Mens heeft geoordeeld dat de make-upvoorschriften van het cosmeticamerk niet functioneel zijn. 

De uitspraak is gedaan nadat een vrouwelijke oud-winkelmedewerker een zaak aanspande tegen Rituals bij het College. Zij voelde zich benadeeld omdat het cosmeticamerk vrouwen verplichtte make-up te dragen op de werkvloer, terwijl mannen dit niet hoeven. 

De uitspraak van het College luidt nu dat vrouwelijke winkelmedewerkers ook zonder make-up op in staat zijn om klanten te adviseren over cosmetica. Daarnaast beslaat make-up maar een klein deel van het productassortiment van Rituals, waardoor het voorschrift van het cosmeticamerk zijn functie verliest. 

De uitspraak van het College is niet bindend, maar Rituals laat aan NU.nl weten dat het beleid rondom make-up voor personeel al enige tijd vóór de uitspraak is afgeschaft. De retailer heeft enkele maanden geleden zelf contact gehad met de vrouw in kwestie en daarop zijn beleid aangepast. De make-upverplichting geldt niet meer. "Het College heeft dus een oordeel geuit over een situatie die niet langer geldend is." 

Reacties 1


Loes Konings 30 aug, 10:18

Sorry, ik sta in mijn eigen winkel regelmatig zonder make-up maar weet ook dat ik er beter uitzie met, in een winkel als Rituals vind ik het een normale regel dat je er zo verzorgt mogelijk uitziet en een visite plaatje bent voor hun producten net als bij Douglas en Ici Paris. En dus heel normaal dat je als vrouw make up draagt zoals in Nederland gebruikelijk is en dat de heren de keuze hebben. Bij ons in het dorp in de supermarkt staat een schat van een knul die er super leuk en verzorgt uitziet en zou passen bij Rituals of de andere make up bedrijven.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!