Hogere retailomzet door gestegen prijzen

Hogere retailomzet door gestegen prijzen

De Nederlandse detailhandel heeft in juli 5,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. Oorzaak zijn de gestegen prijzen, want de verkoopvolumes lagen volgens het CBS juist 1,5 procent lager.

De groei is vooral te zien bij foodretailers. Zij boekten negen procent meer omzet. Bij supermarkten bedroeg de omzetstijging 9,8 procent, bij speciaalzaken 3,9 procent. Het verkoopvolume lag bij voedingswinkels 0,9 procent lager dan een jaar eerder.

Non-foodretailers, die hun omzet in juni nog zagen dalen, boekten vorige maand een omzetgroei van bijna drie procent, ondanks twee procent daling in volumes. Met plussen van respectievelijk dertien en 11,6 procent zagen vooral drogisterijen en kledingwinkels meer omzet binnenkomen. Woonwinkels, elektronicaretailers en doe-het-zelfzaken kampten juist met omzetdalingen.

In tegenstelling tot de afgelopen maanden lag ook de online omzet op een hoger niveau dan een jaar eerder. Bij elkaar ging het om een groei van vijf procent. Multichannelers behaalden 12,9 procent meer omzet uit online, terwijl pure webwinkels juist een daling van 0,7 procent zagen. Veruit de sterkste online groei (+28,4 procent) was te zien bij fashionartikelen.

De inflatie groeide in augustus verder naar een nieuw record van 13,6 procent. De 11,6 procent van vorige maand was ook al een record.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!