Inditex, het moederbedrijf van Zara, heeft een goed halfjaar achter de rug. Zowel de omzet als de nettowinst van het grootste modeconcern ter wereld steeg naar recordhoogte.
De omzet groeide met 24,5 procent naar 14,8 miljard euro. De nettowinst bedroeg 1,8 miljard euro, 41 procent meer dan een jaar eerder. Ook de brutobedrijfswinst (ebitda) was volgens Inditex niet eerder zo hoog: 4 miljard euro, een stijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar.
Zara is met een omzet van 11 miljard euro verreweg het belangrijkste merk van Inditex. Bershka (iets meer dan een miljard), Pull &Bear en Stradivarius (beide ruim 900 miljoen) volgen op grote afstand. Sport- en lingeriemerk Oysho zag als enige merk de omzet licht teruglopen.
Inditex meldt dat de tweede helft van het jaar ook veelbelovend is begonnen, al zwakt de groei wel af. De omzet tussen 1 augustus en 11 september was 11 procent hoger dan in dezelfde periode in 2021. Inditex verwacht dat online in 2024 goed is voor meer dan 30 procent van de omzet.
Reacties 0