Yvon Chouinard heeft Patagonia vijftig jaar na de oprichting gedoneerd aan een trust en een non-profitorganisatie. Alle winst – circa honderd miljoen dollar per jaar - die niet wordt geïnvesteerd in het merk, gaat naar klimaatactiviteiten. Patagonia is zo’n drie miljard dollar waard.
Twee procent van de aandelen gaat naar het Patagonia Purpose Trust, dat is opgericht om de onafhankelijkheid van het bedrijf te behouden. De overige 98 procent van het bedrijf is door de oprichtersfamilie geschonken aan een nieuw opgerichte non-profitorganisatie (Holdfast Collective). Naar deze non-profitorganisatie gaat de winst van het kledingmerk.
"Hopelijk zal dit een nieuwe vorm van kapitalisme beïnvloeden die niet eindigt met een paar rijke mensen en een stel arme mensen", vertelde de 83-jarige Chouinard in een interview met de New York Times. "We gaan het maximale bedrag weggeven aan mensen die actief werken aan het redden van deze planeet."
Het kost de oprichtersfamilie zo'n 17,5 miljoen dollar om het bedrijf van de hand te doen. Claire en Fletcher Chouinard, de kinderen van de oprichter, blijven in het bedrijf.
Geen beursgang
Voorafgaand aan de beslissing overwoog Chouinard een beursgang met het bedrijf. Uiteindelijk had hij er geen vertrouwen in dat Patagonia als beursgenoteerd bedrijf prioriteit zou kunnen geven aan het financieren van klimaatacties. "Dan ben je de controle over het bedrijf kwijt en moet je de winst voor de aandeelhouders maximaliseren, en dan word je een van deze onverantwoordelijke bedrijven."
Reacties 0