Consumentenvertrouwen zakt naar nieuw dieptepunt

Consumentenvertrouwen zakt naar nieuw dieptepunt

Het vertrouwen van Nederlandse consumenten heeft deze maand voor de vijfde keer dit jaar een laagterecord verbroken. Nooit eerder waren consumenten zo negatief over de economie en hun financiële situatie, meldt het CBS.

De waarde van het consumentenvertrouwen daalde in september van -54 naar -59. Al een jaar lang neemt het vertrouwen gestaag af. Ook de koopbereidheid, een van de factoren die het consumentenvertrouwen bepaalt, zakte naar een historisch dieptepunt. Consumenten waren ook nog nooit zo negatief over het doen van grote aankopen.

Het CBS meldt verder dat de consumentenbestedingen in juli, gecorrigeerd voor prijsveranderingen, zijn gestegen. Consumenten gaven zes procent meer uit. Dat komt doordat zij meer besteedden aan diensten, zoals abonnementen of een kapper- of restaurantbezoek. 

De bestedingen aan producten namen juist licht af. Aan voedings- en genotmiddelen werd 0,7 procent minder uitgegeven, aan duurzame goederen twee procent. Vooral aan personenauto’s en woninginrichtingsartikelen hebben consumenten minder uitgegeven. Aan kleding en schoenen werd meer besteed.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!