De online bestedingen van Nederlandse consumenten kwamen in het eerste halfjaar uit op 16,1 miljard euro. Dat is een groei van negen procent op jaarbasis, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.
De groei komt volledig door meer bestedingen aan diensten, zoals reizen en tickets voor evenementen. Daar werd 86 procent meer aan uitgegeven. De verkoop van producten daalde juist met elf procent, maar blijft boven pre-coronaniveau. Een uitzondering is de productcategorie food/nearfood, die met twee procent groeide. “Online boodschappen doen blijft populair”, aldus Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham.
In totaal werden in het eerste halfjaar 168 miljoen online aankopen gedaan, zes procent minder dan een jaar eerder. 151,6 miljoen daarvan werden in eigen land gedaan. Voor crossborder aankopen zijn Duitsland, China en de Verenigde Staten de populairste landen. Van de 13,5 miljoen online kopers kochten 4,9 miljoen wel eens iets bij een buitenlandse webshop.
Reacties 0