Winnaar/verliezer van de week: Lindt en JD Sports

Winnaar/verliezer van de week: Lindt en JD Sports

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Lindt en JD Sports.
 

Winnaar: Lindt

Het vonnis van de hoogste Zwitserse rechter is nog steeds zware kost, maar de zeven afbeeldingen van chocoladepaashazen maken 'm wel iets lichter verteerbaar. Het Bundesgericht in Lausanne publiceerde donderdag zijn uitspraak in een slepende zaak tussen de Zwitserse chocolademaker Lindt en de Duitse supermarktketen Lidl. Lindt vindt dat Lidl zijn chocoladepaashazen heeft nagemaakt. Een lagere rechter stelde Lindt in het ongelijk, maar nu trok het in 1845 opgerichte bedrijf alsnog aan het langste eind.
 

Er kan bij consumenten inderdaad verwarring ontstaan, is het oordeel. Zo zijn de paashazen van Lidl ook gehuld in goudkleurig folie, hebben ze een strikje en een belletje om, en hebben ze dezelfde pose. Lindt, dat de Gold Bunny al sinds 1952 op de markt brengt, voerde al diverse rechtszaken om zijn paashaas te beschermen. Zo won het eerder al een zaak van concurrent Hauswirth.
 

...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Lindt en JD Sports.
 

Winnaar: Lindt

Het vonnis van de hoogste Zwitserse rechter is nog steeds zware kost, maar de zeven afbeeldingen van chocoladepaashazen maken 'm wel iets lichter verteerbaar. Het Bundesgericht in Lausanne publiceerde donderdag zijn uitspraak in een slepende zaak tussen de Zwitserse chocolademaker Lindt en de Duitse supermarktketen Lidl. Lindt vindt dat Lidl zijn chocoladepaashazen heeft nagemaakt. Een lagere rechter stelde Lindt in het ongelijk, maar nu trok het in 1845 opgerichte bedrijf alsnog aan het langste eind.
 

Er kan bij consumenten inderdaad verwarring ontstaan, is het oordeel. Zo zijn de paashazen van Lidl ook gehuld in goudkleurig folie, hebben ze een strikje en een belletje om, en hebben ze dezelfde pose. Lindt, dat de Gold Bunny al sinds 1952 op de markt brengt, voerde al diverse rechtszaken om zijn paashaas te beschermen. Zo won het eerder al een zaak van concurrent Hauswirth.
 

Verliezer: JD Sports

1,7 miljoen euro. Dat is de boete die de Britse mededingingsautoriteit oplegde aan JD Sports. De sportretailer maakte tussen september 2018 en juli 2019 verboden prijsafspraken. Het ging om replica's van voetbaltenues en andere kleding van de Schotse voetbalclub Glasgow Rangers. De club kreeg een boete van 253 duizend euro, kledingfabrikant Elite - die de artikelen ook via een eigen website verkocht - moet 515 duizend euro betalen. JD Sports zegt dat het niet tegen de beslissing in beroep gaat. Het bedrijf wijst erop dat het volledig heeft meegewerkt aan het onderzoek en dat de boete daarom lager uitviel.
 

Het is niet de eerste keer dat JD Sports door de mededingingsautoriteit wordt beboet. Samen met de toenmalige zusterketen Footasylum werd het bedrijf eerder dit jaar veroordeeld tot een boete van 5,6 miljoen euro, omdat ze commercieel gevoelige informatie hadden gedeeld.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!