74 procent van de Nederlanders vanaf twaalf jaar heeft dit jaar online iets gekocht. Vorig jaar was dat nog 77 procent, meldt het CBS op basis van een nieuw onderzoek.
Vooral fysieke producten worden dit jaar minder online gekocht. In 2022 kocht 53 procent van de consumenten kleding, schoenen of accessoires via internet. Dat is het hoogste percentage van alle productgroepen, maar minder dan de 59 procent van vorig jaar. Verder kocht 25 procent dit jaar meubels en woonaccessoires online, vorig jaar dertig. Bij elektronicaproducten daalde het percentage online kopers van 22 naar 18 procent.
Doordat consumenten vorig jaar vanwege corona meer aan huis gebonden waren kochten ze toen meer online, geeft het CBS als mogelijke verklaring. Ten opzichte van 2020 liggen de online verkopen dit jaar wel hoger. Ook geldt de daling niet voor online bestedingen aan diensten, zoals films of muziekstreaming. Dergelijke digitale producten werden even vaak of iets vaker gekocht.
Uit het onderzoek, waarvoor het CBS tussen april en juli 6000 mensen ondervroeg, blijkt verder dat consumenten vooral bij Nederlandse webshops winkelen. Zeventig procent van de Nederlanders kocht bij webwinkels in eigen land, 22 procent (ook) uit andere EU-landen en twaalf procent uit andere delen van de wereld.
Reacties 0