De bestedingen in de meeste retailbranches lagen vorige maand onder het niveau van diezelfde maand in 2019, pre-corona. Dat blijkt uit transactiedata van ABN Amro, dat spreekt van een omslagpunt in het consumentengedrag.
Alleen supermarkten, voedingsspeciaalzaken en tuincentra zagen vorige maand nog een plus in bestedingen ten opzichte van oktober 2019. Meubelzaken doken flink in de min met een daling van 22 procent. Kleding- en elektronicaretailers zien een daling van respectievelijk zestien en tien procent, bij doe-het-zelfzaken gaat het om elf procent.
Volgens ABN Amro laten deze data zien dat een omslagpunt bereikt is. In de maanden februari tot en met september namen de bestedingen in bijna alle retailbranches nog toe in vergelijking met 2019. De omslag is geen verrassing: het consumentenvertrouwen is historisch laag en de inflatie en hoge energieprijzen zorgen voor minder bestedingsruimte bij consumenten.
In vergelijking met vorig jaar dalen de bestedingen al maanden, maar niet eerder zo hard als in oktober. Meubelzaken verwerkten vorige maand bijvoorbeeld liefst 28 procent minder aan transacties dan in oktober 2021. In september was het verschil nog ‘maar’ veertien procent. Bij zowel kleding- als sportwinkels liep de daling op van één naar 21 procent en bij supermarkten van vier naar zestien procent.
Reacties 0