'Drukte in winkelstraten nog lang niet op oude niveau'

In de winkelstraten is het nog lang niet zo druk als vóór de coronacrisis. Waarschijnlijk wordt het ook nooit meer zo druk als voorheen, zegt directeur onderzoek Gertjan Slob van databureau Locatus.

Vergeleken met een jaar geleden zijn er gemiddeld 8 procent meer bezoekers, blijkt uit tellingen in 42 winkelgebieden. Daarmee liggen de bezoekersaantallen op 59 procent van de aantallen voor corona.

In de decembermaand zal er zoals gebruikelijk sprake zijn van enig herstel, verwacht Slob. "Maar de kerst van 2022 zal nog steeds rustiger zijn dan de kerst van 2019."

Zullen we moeten wennen aan minder drukke winkelstraten? "Onze inschatting is dat dat weleens een gegeven kan zijn."

Reacties 4


Arie Feenstra 10 nov, 11:31

In 2014 en ook daarvoor was het al duidelijk dat winkelstraten moeten verdwijnen. De teloorgang van de stenen winkels zal steeds sneller gaan, en ik vind het dan ook vreemd dat vastgoed bedrijven en projectontwikkelaars nog steeds nieuw bouwen.
Met de komst van de clustering van megastores op grote afstand can get winkelcentrum, aangevuld met alle webwinkels, was dit te verwachten. Daarnaast zijn ook de franchiseketen die allemaal onder één hand vol investeringsmaatschappij draaien, een doodsteek voor een gezond winkelklimaat.
Als je een kledingzaak hebt gezien, heb je ze allemaal gezien, er is bijna geen onderscheid meer. Dit ten koste van de kleine zelfstandigen, die juist de gezelligheid en de franje aan het winkelgebied moeten geven.
Vastgoedbedrijven zorgen er nog steeds voor dat deze ondernemers geen droog brood kunnen verdienen.

Ik beloof u, als er geen structurele wettelijke huurmaxinalisatie komt die de kleine ondernemers te goede komt dan zijn we over 10 jaar alle kleine zelfstandigen kwijt, en wordt het een eenheidsworst van fransiche formules en horeca, die het beeld bepalen, en zullen vele winkelgebieden versterven en verpauperen.


Hans van Tellingen 10 nov, 12:41

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Hans van Tellingen 10 nov, 12:42

sorry, tikfoutje, hier nog een x:
Kijk, in de pers scoor je altijd met fors aangedikte negatieve berichten, maar de paniek is overtrokken. De omzetten van de retail zijn gigantisch gestegen. In 2021 al en nu in 2022 ook. Ja, ook ten opzichte van 2018 en 2019, toen we nog nooit van ‘maatregelen’ hadden gehoord. In veel wijkwinkelcentra, kleinere steden en dorpscentra zie je geen terugloop van passantenaantallen en zie je daarbij ook dat de bestedingen fors zijn toegenomen. Grote binnensteden hebben zwaar te lijden gehad de afgelopen drie jaar door de maatregelen, dat klopt, maar ook daar zie je fors herstel, in ieder geval ook qua omzet en zeker ook qua teruglopen van de leegstand. Daarbij neemt de leegstand overal af (bron: Locatus), op ALLE Plekken dus in Nederland. Ook is het zo dat het onlineaandeel in de retailomzet op dit moment fors terugloopt, het fysieke aandeel neemt weer significant toe, zowel in relatieve als absolute cijfers. De toekomst is dan ook nog steeds aan de stenen winkel. Waar ik mij wél zorgen om maak betreft de enorm hoge energiekosten. Ik pleit dan ook in de Elsevier voor een tijdelijk belastingnultarief voor energie (https://www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2022/11/minister-kaag-sloopt-de-retail-het-mkb-de-economie-en-de-samenleving-908542/).”


Tim Klerk 11 nov, 13:46

Er moet een gehele aanpassing komen van de wetgeving rond commercieel vastgoed verhuur. Vooral in winkelcentra waar één eigenaar is staan kleine ondernemers met de rug tegen de muur en geeft de wet geen enkele dekking. De huren blijven maar omhoog gaan terwijl de omzetten afnemen, als er dan wordt gekeken naar huren in de winkelomgeving bepaalt de verhuurder welke worden meegewogen. Helaas snappen ambtenaren en politici weinig van deze problemen. Zolang grote verhuurder panden jaren leeg kunnen laten staan omdat dit hun beter uitkomt is er geen sprake van marktwerking.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!