Nederlandse consumenten zullen dit jaar aanzienlijk minder geld uitgeven tijdens de feestdagen dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro en Q&A Insights & Consultancy onder ruim 1200 respondenten.
Van de consumenten die zeggen dit jaar cadeaus te kopen voor de feestdagen, heeft veertig procent daarvoor een (veel) lager budget dan vorig jaar. Elf procent heeft juist meer te besteden en voor 49 procent is het budget gelijk. Van de respondenten zegt veertien procent helemaal geen cadeaus te kopen tijdens de feestdagen.
Vanwege de prijsstijgingen en lagere budgetten worden er minder of goedkopere cadeaus gekocht. Van de respondenten met meer of evenveel budget zegt vijftien procent aan minder mensen een cadeau te willen geven. Bij de respondenten met een lager budget dan vorig jaar is dat 33 procent. Twee derde van de respondenten wil wel aan hetzelfde aantal mensen een cadeau geven, maar voor een lager bedrag per persoon.
Consumenten zijn van plan vooral minder uit te geven aan kleding, schoenen, sportartikelen en speelgoed. Alleen aan boodschappen wordt naar verwachting niet minder uitgegeven dan vorig jaar. Door de gestegen prijzen zeggen veel respondenten wel anders te gaan kopen in de supermarkt. Zo kiezen ze voor goedkopere supermarkten of voor huis- en B-merken in plaats van A-merken.
Reacties 0