Retailomzet stijgt dankzij hogere prijzen

De Nederlandse detailhandel heeft in het derde kwartaal ruim vier procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. De stijging komt door de hogere prijzen, want de volumes daalden juist, meldt het CBS.

De verkoopvolumes in de detailhandel daalden in het derde kwartaal met 3,6 procent. Alleen drogisterijen, kleding- en schoenenwinkels zagen zowel de omzet als de volumes toenemen. Binnen foodretail groeide de omzet met 7,5 procent, terwijl er 2,8 procent minder werd verkocht. Non-foodretailers zetten 2,2 procent meer om en zagen de volumes met 3,8 procent dalen.

Niet alle retailers boekten meer omzet. Winkels in meubel- en woninginrichting zagen de omzet met 5,1 procent dalen. De volumes daalden daar ook veel harder dan in andere branches: met 16,5 procent. Ook retailers in doe-het-zelfproducten, keukens en vloeren zagen een omzetdaling (1,7 procent) als gevolg van bovengemiddeld hard teruggelopen volumes (8,9 procent).

De online omzet is na een periode van daling weer aan het opkrabbelen. In het derde kwartaal groeide de webomzet met drie procent op jaarbasis. Dat komt doordat retailers die zowel on- als offline actief zijn meer omzet boekten met hun webwinkels. Pure onlinespelers zagen de omzet met één procent teruglopen.

Reacties 1


K Mertens 18 nov, 16:27

Dat is heel mooi dat de Retailomzet stijgt dankzij hogere prijzen, TOP...
Maar helaas is het gevolg dat de armoede onder onze bevolking ook "Stijgt"
Wat heel mooi zou zijn geweest dat de Retailomzet gelijk was gebleven en er geen armoede zou zijn onder de bevolking.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!