'Recordverkopen tijdens Black Friday en Black Week'

Nederlanders hielden tijdens en in aanloop naar Black Friday de hand niet op de knip. Online werden zelfs records verbroken, blijkt uit betaalcijfers van Klarna, ICS en Betaalvereniging Nederland.

Black Friday zorgde dit jaar voor 70 procent meer omzet dan op een normale dag, meldt Betaalvereniging Nederland. In fysieke winkels werd dit jaar op Black Friday voor ongeveer 588 miljoen euro uitgegeven. Online kwam dit neer op 550 miljoen euro aan bestellingen. 

Volgens ICS waren er op Black Friday 13 procent meer creditcardtransacties dan een jaar eerder. Volgens betaalbedrijf Klarna waren er online 28 procent meer transacties dan op dezelfde dag in 2021. Meer dan de helft van de Nederlanders (circa 60 procent) heeft gewacht tot Black Week om een grote aankoop te doen, zegt Klarna. De eerste dag was dan ook direct de meest populaire: op maandag werden er 38 procent meer aankopen gedaan dan op dezelfde dag vorig jaar.

Nederlanders betaalden met name elektronica en meubels met hun creditcard, terwijl met Klarna ook veel beautyproducten en accessoires werden aangeschaft. Het gemiddelde orderbedrag bedroeg 102 euro: een stijging van 22 procent in vergelijking met een ‘normale’ week in 2022. Ook waren buitenlandse webshops dit jaar populairder dan andere jaren: Nederlanders plaatsen vaker (+4 procent) bestellingen bij webshops over de grens.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!