Vinted zag zowel de omzet als het verlies vorig jaar flink toenemen. Dat blijkt uit het jaarverslag dat het platform voor tweedehandskleding bij de Britse Kamer van Koophandel heeft gedeponeerd, meldt Quote.
De omzet van het Litouwse bedrijf steeg van 148 naar 245 miljoen euro. Het verlies groeide van 24 miljoen naar 118 miljoen euro. Dat was onder meer het gevolg van groeiende marketinguitgaven. Vinted stak 193 miljoen in tv-spotjes en andere reclame; drie keer zoveel als in 2020.
Vinted haalde vorig jaar 250 miljoen euro groeigeld op. Het platform, actief in achttien landen, werd in 2021 gewaardeerd op zo'n 3,5 miljard euro.
De Nederlandse topman Thomas Plantenga zei vorig jaar tegen RetailTrends dat verlies maken inherent is aan de groeifase waarin de onderneming zit. "Iedere keer dat we een nieuwe markt betreden of een nieuw initiatief opstarten, hoe langer het duurt voordat we winstgevend worden. Hoe meer succes, hoe langer we rond de nul of onder de nul blijven draaien. We zijn dus erg op ons gemak als we niet winstgevend zijn en ik hoop dat het nog een paar jaar zo blijft."
Reacties 0