RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Dirk Mulder, sectorbankier handel & retail bij ING, over de flinke verliescijfers van websupers van eigen bodem. 

 

Het is websupers nog steeds niet gelukt om zwarte cijfers te noteren. Terugblikkend op 2021 maakte Crisp vorige week bekend bijna dubbel zoveel verlies te hebben gemaakt. In datzelfde jaar viel het verlies van Picnic bijna drie keer zo hoog uit als in coronajaar 2020. Met (nog) geen zicht op zwarte cijfers dient de vraag zich aan: is er wel een toekomst voor de ‘nieuwe’, online initiatieven in supermarktland?

 

Waarom lukt het app-only supermarkten niet om winst te maken? 

“Het draait eigenlijk allemaal om een fenomeen dat je sinds de opkomst van techbedrijven vaker ziet terugkomen: het gestoei met een businessmodel.


Grote technologische spelers als Airbnb, Uber, Amazon en Zalando zochten in de eerste jaren van hun bestaan allemaal naar manieren om zoveel mogelijk omzet,...