Wibra schroeft winst flink op

Wibra schroeft winst flink op

Wibra heeft de winst in 2021 flink weten op te schroeven. De discounter hield onderaan de streep 5,2 miljoen euro over, tegen 1,5 miljoen een jaar eerder. Dat blijkt uit de jaarrekening die Wibra onlangs deponeerde.

De omzet steeg van ruim 125 miljoen naar meer dan 129 miljoen euro. Dat was te danken aan de activiteiten in België, waar Wibra na een faillissement eind 2020 een doorstart maakte met 36 van de 81 winkels. In 2021 kwam daar nog een handvol winkels bij. Inmiddels staat de teller er op 51.

In Nederland liep de omzet in 2021 terug van bijna 108 naar ruim 98 miljoen euro. In de eerste 15 weken en de laatste 2 weken van het jaar moesten de 210 winkels op last van de overheid dicht. Wibra moest toen terugvallen op click & collect en de webshop die begin dat jaar was geopend.

Wind in de rug
Ceo Bas Duijsens is 'heel blij' met de resultaten, meldt hij aan RetailTrends. "Discounters hebben het wat makkelijker dan spelers in het middenveld. We hebben een beetje de wind in de rug." Hij wijst daarnaast op de succesvolle doorstart in België en op het nieuwe winkelconcept dat inmiddels naar zo'n veertig vestigingen is uitgerold. "Daardoor winnen we veel nieuwe klanten."

Wibra had eind 2021 ruim 13 miljoen euro aan langlopende schulden op de balans staan, waaronder 4,6 miljoen aan NOW-steun die moet worden terugbetaald. Verder gaat het onder meer om uitgestelde belastingen, die ook in vijf jaar moeten worden afgelost. "We zijn in oktober begonnen met terugbetalen en we komen vanzelfsprekend maandelijks onze verplichtingen na. Dat gaat prima."

2022 beter dan 2021
Vorig jaar is de positieve lijn volgens Duijsens voortgezet. "De laatste tellingen en afrondingen moeten nog plaatsvinden, maar ik kan al wel zeggen dat het jaar 2022 er beter uit gaat zien dan 2021. Wij zijn er heel trots op, zeker als je ziet waar we vandaan komen." Zo bleef de winst in 2019 op 610 duizend euro steken, in 2018 hield Wibra 770 duizend euro over.

Duijsens ziet op veel vlakken nog ruimte voor verbetering. "Zo zijn we nu heel druk bezig met onze logistiek, met het verder optimaliseren van de achtergrond van de organisatie. De potentie is nog gigantisch. Wij zien de toekomst met heel veel vertrouwen en enthousiasme tegemoet."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!