Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Action en VanMoof.
Winnaar: Action
Discountketen Action zet de groei door. Vorig jaar steeg de omzet met 30 procent tot 8,9 miljard euro. Dat was mede te danken aan de 280 nieuwe winkels die de keten uit Zwaagdijk opende, waarmee het totaalaantal op 2.263 uitkwam. Maar ook de vestigingen die meer dan een jaar open waren, verkochten meer spulletjes. Volgens ceo Hajir Hajji kwamen trouwe klanten vaker in de winkels, onder meer om dagelijkse boodschappen als wasmiddel en toiletpapier in te slaan. Eerder zei ze al dat er door de hoge energieprijzen ook meer vraag is naar elektrische kachels, kaarsen, plaids, pantoffels en batterijen.
Verliezer: VanMoof
Over groei gesproken: ook fietsenfabrikant VanMoof kan er wat van. De omzet steeg van 10 miljoen in 2017 naar 83 miljoen euro in 2021. Maar anders dan bij Action gaat die groei gepaard met dieprode cijfers. In 2021 bedroeg het verlies bijna 78 miljoen euro en over 2022 wordt een...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Action en VanMoof.
Winnaar: Action
Discountketen Action zet de groei door. Vorig jaar steeg de omzet met 30 procent tot 8,9 miljard euro. Dat was mede te danken aan de 280 nieuwe winkels die de keten uit Zwaagdijk opende, waarmee het totaalaantal op 2.263 uitkwam. Maar ook de vestigingen die meer dan een jaar open waren, verkochten meer spulletjes. Volgens ceo Hajir Hajji kwamen trouwe klanten vaker in de winkels, onder meer om dagelijkse boodschappen als wasmiddel en toiletpapier in te slaan. Eerder zei ze al dat er door de hoge energieprijzen ook meer vraag is naar elektrische kachels, kaarsen, plaids, pantoffels en batterijen.
Verliezer: VanMoof
Over groei gesproken: ook fietsenfabrikant VanMoof kan er wat van. De omzet steeg van 10 miljoen in 2017 naar 83 miljoen euro in 2021. Maar anders dan bij Action gaat die groei gepaard met dieprode cijfers. In 2021 bedroeg het verlies bijna 78 miljoen euro en over 2022 wordt een vergelijkbaar verlies verwacht, blijkt uit het voorlopige jaarverslag over 2021. Dankzij bestaande investeerders blijft het Amsterdamse bedrijf voorlopig op de been. Zij pompten er extra geld in; hoeveel is niet bekend. In het jaarverslag staat dat VanMoof op zoek was naar 10 tot 40 miljoen euro. Intussen blijven klanten klagen over de onbetrouwbaarheid van de snelle e-bikes en de gebrekkige klantenservice.