H&M Group heeft een zwaar jaar achter de rug. De nettowinst van het Zweedse modeconcern viel met ruim twee derde terug tot omgerekend 318 miljoen euro. In het laatste kwartaal was er zelfs een verlies van 77 miljoen euro.
De netto-omzet in het afgelopen boekjaar tot en met 30 november 2022 steeg met 12 procent tot zo'n 20 miljard euro. De resultaten werden onder meer gedrukt doordat het concern zich terugtrok uit Rusland en Belarus. "Rusland was een belangrijke en winstgevende markt voor ons", zegt ceo Helena Helmersson.
Ook had het concern te maken met forse kostenstijgingen door hogere transport-, grondstof- en energieprijzen. H&M Group besloot naar eigen zeggen die kosten niet geheel door te rekenen aan de consument. Daarnaast kostte een eerder aangekondigde reorganisatie veel geld, waarbij wereldwijd 1500 banen worden geschrapt.
Onder H&M Group vallen behalve H&M ook Cos, Weekday, Monki, & Other Stories en Arket. Het concern heeft in totaal bijna 4.500 winkels, waarvan ruim 3.900 van H&M. Eind dit jaar staat de teller waarschijnlijk op ongeveer 4.400, door de sluiting van 200 winkels en de opening van 100 nieuwe winkels. Nieuwe markten die worden betreden zijn Albanië (H&M), Mexico (Cos) en Estland (Arket).
Reacties 0