Recordgroei detailhandel door hoge prijzen

Recordgroei detailhandel door hoge prijzen

De detailhandel boekte vorig jaar 6,7 procent meer omzet dan in 2021. Het is de grootste stijging sinds 2005, toen het CBS met de huidige rekenmethode begon. De groei is te danken aan de hoge prijzen, want het verkoopvolume nam met 0,6 procent af.

Consumenten gaven 12,2 procent meer uit in non-foodwinkels. Voedingswinkels boekten 4,2 procent meer omzet. Online is 7,6 procent minder omgezet dan in 2021, toen fysieke winkels als gevolg van coronamaatregelen lang dicht waren.

De detailhandel zette in december 11 procent meer om dan in dezelfde maand in 2021. Het verkoopvolume daalde met 0,5 procent. Online daalde de omzet met 11,1 procent. Winkels die zowel in de winkelstraat als via internet verkopen, noteerden de grootste daling. 

Reacties 1


Olaf Zwijnenburg 31 jan, 10:36

Een recordgroei voor de omzet van de detailhandel met bijna 7%, vanuit een volumedaling van 0,6%, in 2022 is natuurlijk goed nieuws. Het is wel belangrijk om goed oud-op-oud te blijven kijken...

De omzet van de winkels in non-food groeide met 12,2 procent, die van foodwinkels met 4,2 procent en online is 7,6 procent minder omgezet dan in 2021. Maar let op: van januari tot eind april 2021 en van 19 december tot halverwege januari 2022 is de non-food sector stevig geraakt door harde lockdowns. En de daling van het online omzetaandeel moet vooral bekeken worden vanuit de enorme omzetstijgingen via internet in 2021. Daarbij is de totaalomzet vooral aangejaagd door de forse prijsstijgingen.

Retail is en blijft topsport waarin ondernemers heel veel uitdagingen moeten overwinnen om succes te kunnen hebben.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!