Het winkelgedrag van Nederlandse consumenten is weer hetzelfde als voor de coronacrisis. Zij winkelen meer en langer, maar minder doelbewust en efficiënt, blijkt uit onderzoek van RetailSonar.
In grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, die in 2020 en 2021 hard geraakt werden door de coronacrisis, is de winkelomzet weer normaal. Hier lag de omzet vorig jaar 2 procent boven het niveau van 2019. Winkelcentra liggen daar nog 1,5 procent onder. Een grotere daling was er voor winkels in kleinere steden en dorpen, die het tijdens corona juist erg goed deden. Zij boekten in 2022 4 procent minder omzet dan in 2019.
Consumenten bezoeken weer vaker meer winkels tijdens één shoppingtrip. Het aantal van deze ‘combinatiebezoeken’ steeg met 37 procent. Verder brachten consumenten gemiddeld 4 minuten langer door in de supermarkt en duurde een non-foodwinkelbezoek 8 minuten langer dan een jaar eerder.
Verder reizen consumenten weer verder om te winkelen. De ‘koop lokaal-trend’ neemt volgens RetailSonar duidelijk in kracht af.
Eduard Plate 9 feb, 11:45