Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: EssilorLuxottica en V&D.
Winnaar: EssilorLuxottica
Meer omzet, meer winst, wat wil je nog meer? Waar het in sommige retailbranches pittige tijden zijn lijkt er in brillenland weinig aan de hand. In ieder geval niet voor gigant EssilorLuxottica. De eigenaar van onder meer het Nederlandse GrandVision (Pearle) boekte in 2022 een omzet van zo'n 24,5 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten was dat 7,5 procent meer dan een jaar eerder. De winst steeg met ruim 15 procent naar 2,9 miljard. In alle regio's wist de producent van onder meer Ray-Ban en Oakley de omzet op te krikken.
Verliezer: V&D
De problemen in e-commerceland stapelen zich snel op. Stond vorige week Pieter Pot al op deze plek door financiële nood, deze week is het webwarenhuis V&D dat in de problemen blijkt te zitten. De webwinkel blijkt niet in staat om alle rekeningen te betalen en...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: EssilorLuxottica en V&D.
Winnaar: EssilorLuxottica
Meer omzet, meer winst, wat wil je nog meer? Waar het in sommige retailbranches pittige tijden zijn lijkt er in brillenland weinig aan de hand. In ieder geval niet voor gigant EssilorLuxottica. De eigenaar van onder meer het Nederlandse GrandVision (Pearle) boekte in 2022 een omzet van zo'n 24,5 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten was dat 7,5 procent meer dan een jaar eerder. De winst steeg met ruim 15 procent naar 2,9 miljard. In alle regio's wist de producent van onder meer Ray-Ban en Oakley de omzet op te krikken.
Verliezer: V&D
De problemen in e-commerceland stapelen zich snel op. Stond vorige week Pieter Pot al op deze plek door financiële nood, deze week is het webwarenhuis V&D dat in de problemen blijkt te zitten. De webwinkel blijkt niet in staat om alle rekeningen te betalen en probeert tot een akkoord te komen met zijn schuldeisers. Leveranciers krijgen te maken met vertraging in betalingen. Lichtpuntje: directeur Alexander van Slooten verwacht dat over een aantal maanden een conceptakkoord kan worden gepresenteerd. "De directie heeft er veel vertrouwen in dat een akkoord met de schuldeisers zal worden bereikt."