Douche Concurrent verloor in jaar voor faillissement bijna 3 miljoen

Douche Concurrent verloor in jaar voor faillissement bijna 3 miljoen

Sanitairspecialist Douche Concurrent, die in januari failliet ging, leed vorig jaar een verlies van bijna 3 miljoen euro. In 2021 eindigde het bedrijf ruim 1,5 miljoen in het rood. Dat blijkt uit het faillissementsverslag van de curator.

Douche Concurrent begon in 2009 als webshop en is opgericht door drie studenten. Later kwamen er twee showrooms in Schiedam en Beverwijk bij, van respectievelijk 1.000 en 1.500 vierkante meter.

Volgens het bedrijf zijn er diverse oorzaken voor het faillissement. Zo investeerde het eind 2019 zo'n 800.000 euro in de showroom in Beverwijk, maar werd die al snel geconfronteerd met sluiting tijdens de coronacrisis. Bovendien kwamen de marges onder druk te staan door de fors gestegen containerprijzen. Ook zouden containers met goederen verloren zijn gegaan toen containerschip Ever Given in het Suezkanaal vastliep.

Verder is het koopgedrag van klanten door de energiecrisis veranderd, zegt het bedrijf. Waar eerder hele badkamers werden vernieuwd, beperken consumenten zich nu tot vervanging van onderdelen. Bovendien kampte het bedrijf met een belastingschuld van ruim 2 miljoen, waarvoor het geen uitstel zou hebben gekregen.

Zo'n 300 consumenten hebben zich bij de curator gemeld in de hoop dat ze hun geld terugkrijgen dat ze hebben aanbetaald. De kans is klein dat dit lukt, zegt curator Pim Nuiten tegen RetailTrends. Niet alleen de fiscus, maar ook de banken gaan voor. "De concurrente crediteuren zullen waarschijnlijk niets ontvangen." Via de Stichting Garantieregelingen CBW zouden klanten hun aanbetaling kunnen terugkrijgen, maar die regeling geldt niet voor de webshop waar de meeste bestellingen zijn gedaan.

Een doorstart zit er volgens de curator niet in. De voorraden worden geveild.

Foto: Google StreetView

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!