Winkeltje spelen tegen leegstand: een goed idee?

Winkeltje spelen tegen leegstand: een goed idee?

Winkelleegstand tegengaan door particulieren één dag winkeluitbater te laten zijn. Of een wedstrijd waarbij een startende ondernemer een pand kan winnen. Creatieve invulling van winkelleegstand wordt steeds vaker onderzocht en uitgevoerd. Een nieuwe trend?


Bij The Closet Sale kunnen particulieren in diverse centra van Wereldhave voor een dag een pand huren waar ze hun overtollige kleding kunnen verkopen. De vastgoedbelegger heeft dit concept opgezet vanuit strategisch oogpunt, vertelt marketingmanager Lars Vermeulen. “Hoe kunnen we leegstand zo effectief mogelijk invullen en dat concept in laten haken op onze strategie, waarin duurzaamheid een belangrijke pijler is? Ook zagen we de trend van de circulaire fashioneconomie groeien. De tweedehandsmarkt speelt vooral online of op fysieke markten. Waarom dan niet bij ons in een winkelcentrum, als we de ruimte hebben?”


Ook meerdere gemeenten hebben de afgelopen jaren creatief invulling gegeven aan lege winkelpanden. In onder meer Nijmegen, Hengelo, Culemborg en Medemblik konden startende ondernemers meedoen aan de Win je winkel-wedstrijd. “De...

Winkelleegstand tegengaan door particulieren één dag winkeluitbater te laten zijn. Of een wedstrijd waarbij een startende ondernemer een pand kan winnen. Creatieve invulling van winkelleegstand wordt steeds vaker onderzocht en uitgevoerd. Een nieuwe trend?


Bij The Closet Sale kunnen particulieren in diverse centra van Wereldhave voor een dag een pand huren waar ze hun overtollige kleding kunnen verkopen. De vastgoedbelegger heeft dit concept opgezet vanuit strategisch oogpunt, vertelt marketingmanager Lars Vermeulen. “Hoe kunnen we leegstand zo effectief mogelijk invullen en dat concept in laten haken op onze strategie, waarin duurzaamheid een belangrijke pijler is? Ook zagen we de trend van de circulaire fashioneconomie groeien. De tweedehandsmarkt speelt vooral online of op fysieke markten. Waarom dan niet bij ons in een winkelcentrum, als we de ruimte hebben?”


Ook meerdere gemeenten hebben de afgelopen jaren creatief invulling gegeven aan lege winkelpanden. In onder meer Nijmegen, Hengelo, Culemborg en Medemblik konden startende ondernemers meedoen aan de Win je winkel-wedstrijd. “De gemeente Nijmegen is op zoek naar nieuwe ideeën om de binnenstad (nog) bruisender te maken. Zo houden we de binnenstad aantrekkelijk”, schreef de gemeente van Nijmegen als toelichting bij de competitie. 


Permanente tijdelijkheid 

Peter ter Hark, docent-onderzoeker projectontwikkeling en specialist retailvastgoed bij Fontys Hogeschool, vindt een concept als The Closet Sale een uitstekende invulling. “Het past binnen het thema ‘permanente tijdelijkheid’. Winkelcentra gaan steeds meer van nut naar amusement. Daar is de afgelopen jaren ontzettend veel onderzoek naar gedaan. Mensen winkelen andersen en beleggers moeten daar op reageren. Wat Wereldhave nu doet is niet alleen gebaseerd op noodzaak, maar zou zelfs beter zijn voor alle winkelstraten: op A1-locaties één of twee units permanent invullen met tijdelijke functies om de attractie voor de bezoekers te vergroten.”


Binnen één week waren de eerste twee maanden van de pilot van The Closet Sale in Nieuwegein volgeboekt. “Toen hebben we doordeweekse dagen ook beschikbaar gesteld", zegt Vermeulen. "Dat zat binnen no-time vol. Het is nu uitgerold naar vijf winkelcentra, de zesde is onderweg. We zien overal hetzelfde gebeuren: elke dag hebben we een ‘ondernemer’ staan.” Aan promotie heeft de vastgoedbelegger weinig hoeven doen. “Aan de voorinschrijvingen zagen we al dat het vol zou zitten, zonder dat de winkel open was. Het is blijkbaar een hot topic.”


Ter Hark publiceerde recent een onderzoek naar het veranderende karakter en samenstelling van wijkwinkelcentra. Hij is van mening dat vastgoedbeleggers zelfs een stap verder moeten gaan. “Ook bij panden die goed te verhuren zijn zou vaker tijdelijke invulling in soortgelijke vorm plaats moeten vinden. Het kost dan iets meer, maar je maakt het winkelgebied attractiever voor de bezoekers.” Hij bedoelt daarmee het permanent invullen van een winkelunit met een tijdelijke invulling op een goede locatie: “Niet wat ze met pop-up stores deden als invulling van een slechte locatie, maar een goede plek: een publiekstrekker.”



Aanrader met kanttekening 

Vermeulen zou het andere vastgoedhouders zeker aanraden, maar wel met een kanttekening. “Je moet wel bereid zijn om te investeren. Het kost meer geld dan het oplevert. Denk aan de investering om zo’n winkel in te richten, of een boekingssysteem op te zetten. En aan gas, licht en water." Hij denkt dat het Wereldhave vijf tot zeven keer meer kost dan de gevraagde huurprijs van 25 euro per dag. "Dus je legt er als eigenaar wel op toe, maar het trekt mogelijk wel mensen naar je centrum.” De gevraagde 25 euro gaat overigens niet naar de vastgoedbelegger zelf, maar naar een goed doel. “We weten nog niet welk, maar het wordt iets in de richting van duurzaamheid, om dat cirkeltje volledig rond te maken.”


90 procent van de deelnemers van The Closet Sale zegt het meteen een tweede keer te willen doen, blijkt uit een enquête van Wereldhave. “Hier is dus markt voor", concludeert Vermeulen. "Gemiddeld krijgt het concept een 9 als rapportcijfer, zelfs als mensen hun ingelegde 25 euro er niet uithalen. Deelnemers vinden het tof als ze winkeltje kunnen spelen, dus als ze niks verkopen maakt het ze niet eens heel veel uit. Het is voor de ‘ondernemer’ een veel betere methode dan via marktplaatsen, waarbij je steeds mensen aan je deur hebt of pakketjes moet versturen." 

Vanwege het succes gaat Wereldhave een tweede concept lanceren voor startende ondernemers en webshopeigenaren.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!