Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Lego en Bellamy Gallery.
Winnaar: Lego
Meer, meer, meer. Dat is kort samengevat het verhaal van Lego's jaar 2022. De Deense speelgoedreus boekte meer omzet (8,7 miljard euro, een groei van 17 procent), meer winst (1,9 miljard euro, 4 procent erbij) en kreeg er meer winkels bij (155, naar een totaal van 904 wereldwijd). Ook het marktaandeel nam wereldwijd toe. De groei schrijft het bedrijf onder meer toe aan offline en online samenwerkingen met retailers en een ‘robuust’ e-commerceplatform. 2022 was al met al een recordjaar voor Lego en dat was 2021 ook al. Voor dit jaar tempert het merk de verwachtingen: de groei zal wat afzwakken.
Verliezer: Bellamy Gallery
“We groeien nu eigenlijk te hard", zei Bellamy Gallery-oprichter Mireille van der Sprong een kleine twee jaar geleden tegen
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Lego en Bellamy Gallery.
Winnaar: Lego
Meer, meer, meer. Dat is kort samengevat het verhaal van Lego's jaar 2022. De Deense speelgoedreus boekte meer omzet (8,7 miljard euro, een groei van 17 procent), meer winst (1,9 miljard euro, 4 procent erbij) en kreeg er meer winkels bij (155, naar een totaal van 904 wereldwijd). Ook het marktaandeel nam wereldwijd toe. De groei schrijft het bedrijf onder meer toe aan offline en online samenwerkingen met retailers en een ‘robuust’ e-commerceplatform. 2022 was al met al een recordjaar voor Lego en dat was 2021 ook al. Voor dit jaar tempert het merk de verwachtingen: de groei zal wat afzwakken.
Verliezer: Bellamy Gallery
“We groeien nu eigenlijk te hard", zei Bellamy Gallery-oprichter Mireille van der Sprong een kleine twee jaar geleden tegen RetailTrends. Of dat iets te maken heeft met het faillissement dat deze week werd uitgesproken is nog niet bekend. Feit is dat het duurzame modemerk te maken had met een cashflowtekort dat op korte termijn niet kon worden geherfinancierd. “We hebben genoten van deze reis, en we gaan er vanuit dat het merk doorgaat”, toont Van der Sprong zich optimistisch. Volgens de curator is er veel belangstelling voor een doorstart. Bellamy Gallery was in 2016 een van de tien RetailRookies.