IKEA zette in 2022 5,6 miljard euro om over de grens. Daarmee is de woongigant de grootste Europese crossborderspeler, gevolgd door Lidl en Zalando.
Dat blijkt uit onderzoek van belangenorganisatie Cross-Border Commerce Europe in zestien landen. In totaal werd er 179,4 miljard euro over de grens besteed, waarbij reizen niet zijn meegerekend. De onlineverkoop in de EU groeide in 2022 met 2,8 procent. Naast IKEA, Lidl en Zalando deden H&M en LEGO het crossborder het best.
De Nederlandse crossbordermarkt was vorig jaar goed voor 5 miljard euro, een groei van 4 procent ten opzichte van 2021.
Het aantal internationale marktplaatsen groeide van 42 naar 49. Daar werd 24,7 miljard euro in omgezet: 22 procent meer dan in 2021. Volgens het onderzoek hebben Europese marktplaatsen, zoals Zalando, Decathlon en About You, hun positie versterkt ten opzichte van Amerikaanse spelers.
Aan mode, sieraden en babyartikelen werd vorig jaar het meest over de grens besteed (39 procent). Volgens de organisatie blijven de uitgaven groeien: naar verwachting wordt er dit jaar voor 200 miljard euro crossborder besteed.
Reacties 0