Acne Studios: kunst, design en niet bang voor verandering

Acne Studios: kunst, design en niet bang voor verandering

Imposante gevels die je het effect geven van een kijkdoos en bij binnenkomst een uitgesproken kunst- of designobject zien. Ook de nieuwe winkel in Miami is geen uitzondering op dit storedesign van Acne Studios.

Kunst en design gaan hand in hand met highend winkelen, dat blijkt in Miami’s bruisende Design District met winkels als Alexis, Balenciaga en Aerin. De winkel van Acne Studio’s in Miami beslaat 200 vierkante meter verdeeld over twee verdiepingen met dames- en herenkleding.

Acne Studios maakt gebruik van mooie materialen en kleuren en speelt met tactiliteit. In de winkels maakt het merk gebruik van echte materialen met een structuur – zoals hout en steen – die klanten kunnen aanraken. Binnen in de winkel in Miami is een plankensysteem van aluminimum en glas. Her en der staan mannequins. De wenteltrap zit verscholen in een grote, zwarte cilinder die uit het plafond steekt. De...

Imposante gevels die je het effect geven van een kijkdoos en bij binnenkomst een uitgesproken kunst- of designobject zien. Ook de nieuwe winkel in Miami is geen uitzondering op dit storedesign van Acne Studios.

Kunst en design gaan hand in hand met highend winkelen, dat blijkt in Miami’s bruisende Design District met winkels als Alexis, Balenciaga en Aerin. De winkel van Acne Studio’s in Miami beslaat 200 vierkante meter verdeeld over twee verdiepingen met dames- en herenkleding.

Acne Studios maakt gebruik van mooie materialen en kleuren en speelt met tactiliteit. In de winkels maakt het merk gebruik van echte materialen met een structuur – zoals hout en steen – die klanten kunnen aanraken. Binnen in de winkel in Miami is een plankensysteem van aluminimum en glas. Her en der staan mannequins. De wenteltrap zit verscholen in een grote, zwarte cilinder die uit het plafond steekt. De onregelmatig grote roze vormen dienen als display en zitplaats.

Acne staat voor ‘Ambition to Create Novel Experiences’. Het zit dus al in het merk om een constante stroom van vernieuwing te brengen in de presentatie in de collecties, winkels, shows en fotografie.

In de designs van de stores wordt gebruik gemaakt van een zogenoemd micro- en macro-effect. Met het macro-effect, dus de grote voorgevel en de grote objecten, probeert men consumenten binnen te krijgen. Het micro-effect zit ‘m in de presentatie van de collecties; binnen kom je tot de essentie van het product.

Eerder sprak designexpert Ad de Hond met RetailTrends over vijf van zijn favoriete storedesigns, waaronder die van Acne Studios: “Acne Studios heeft een duidelijke visie en is niet bang voor verandering, ondanks dat dat wellicht commercieel gezien niet altijd slim is. Ik denk dat veel retailers van die constante vernieuwingsdrang kunnen leren.”

Acne Studios komt uit Stockholm en startte als designstudio met ideeën over collecties, fotografie en vormgeving en de verkoop daarvan. Na een paar jaar ontstond het idee voor een jeanslijn, Acne Jeans. De kleding, schoenen en accessoires worden onder andere op de Fashion Week in Parijs gepresenteerd.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!